ارائه دهندگان دومین روز بخش گاتاشناسی مانتره ۲۵

در دومین روز همایش مانتره ۲۵ شرکت کنندگان بخش نوشتار به ارائه می‌پردازند. چکیده مقالات به شرح زیر می‌باشد:

فرزانه بزرگ زرتشتی

ارائه دهندگان: خشایار کاویانی، کیخسرو موبدشاهی

چکیده مقاله: سرزمین اهورایی ایران دیار دینداری و مردانگی، خاستگاه مردان پاک دل و پاکنژادی است که همواره با جان و دل برای پر آوازه کردن نام “ایران” و “ایرانی” در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جانفشانی کرده‌اند یکی از این افراد ارباب مانکجی صاحب است. او را می‌توان بزرگ‌ترین شخصیت تاریخ معاصر زرتشتیان دانست. مانکجی از تاثیرگذارترین افراد در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زرتشتیان ایران است.

بزرگ مردی او ما را برآن داشت تا زندگی او را بررسی کنیم. ارباب مانکجی صاحب یکی از نمایندگان صاحب هند بود که برای بهبود زندگی زرتشتیان به ایران آمد و با انجام خدمات بسیار او را می‌توان به عنوان یکی از حامیان ملت زرتشتی برشمرد، این نوشتار دستاورد تلاشی برای شناخت این بزرگوار می‌باشد.

با بازنگری بر زندگی و باورها و خدماتی که برای زرتشتیان انجام داد می‌توان به همت والای آن ابر مرد زرتشتی پی برد.

ارباب مانکجی افتخاری برای جامعه زرتشتیان است. ما نیز به پاس خدمات بیشمار آن بزرگ مرد این پژوهش را انجام دادیم. امیدواریم بتوانیم پیرو راستینی برای آن بزرگ مرد باشیم

 

جشن گهنبار جشن فصلی و سالیانه

ارائه دهندگان: آویسا پشوتنی زاده، مهرو خسرویانی

چکیده مقاله: گهنبارها ۶ بار در سال برگزار می‏شوند که هر کدام به مدت ۵ روز ادامه دارند. به گهنبارها معمولاً جشن‌های فصلی و سالیانه نیز گفته می‏شود. که به دلایل گوناگون (مانند ۶ دوره آفرینش) و هر تغییر و تحولی که در کشاورزی و دامپروری ایجاد می‏شد. در این آیین اوستاهای متفاوتی خوانده می‏شود و بر سر سفرۀ گهنبار خوراکی‏های متفاوتی می‏گذارند، این جشن‏ها برای دستگیری نیازمندان برگزار می‏شود و دلیلی برای دور هم جمع شدن هم نیز هستند این آیین قبل از پیامبری اشوزرتشت یعنی ورود آریایی‏ها به فلات ایران وجود داشته است. آفرینش جهان از من (اهورامزدا) در ۳۶۵ روز، که از شش گهنبار سال باشد، انجام گرفت.

 

پتت

ارائه دهندگان: آتوسا پوراردشیری، شیرین فرودی

چکیده مقاله: ازگذشته های دور تا الان انسان خطا های زیادی مرتکب شده است که هر فرد در هر کجا و هر دین و در هر زمانی آیین‌نامه‌هایی را برای جبران خطای گذشته‌ی خود دارند که به آن توبه می‌گوید. توبه به معنی بازگشت از خطای گذشته و حرکت در راه شایستگی در آینده است. در این مقاله سعی داریم که به شما درباره توبه و مجازات آن زمان صحبت کنیم.

 

گهنبار، درون، میزد و آفرینگان

ارائه دهندگان: فروزان ایرجی ، مهرنوش موبد

چکیده مقاله: گهنبار یکی از جشن‌هایی بوده‌است که نیاکانمان اهمیت زیادی به آن می‌دادند و از دو جنبه دینی و اجتماعی آن را برگزار می‌کردند.

آفرینگان و درون و میزد از اجزای جدایی‌ناپذیر گهنبارها به شمار می‌آیند و در این نوشتار، از اهمیت برگزاری گهنبار و میزد و درون در اوستا و همچنین برگزاری گهنبار، سخن به میان آمده‌است.

اکنون گهنبارها بیشتر جنبه دینی به خود گرفته‌اند و برای شادی روان درگذشتگان برگزار می‌شوند و شرکت در این مراسم کم رنگ شده‌است که لازم است بزرگان و نهادهای هازمان زرتشتی در این مورد تدبیری بیاندیشند تا علاوه بر ارج نهادن به جنبه دینی گهنبار، جنبه اجتماعی آن نیز پررنگ‌تر گردد تا افراد بیشتری شرکت کرده و بهره‌ی بیشتری از این رسم پر ارج نیاکانمان برده شود.

 

مفهوم اعداد در ادیان الهی

ارائه دهندگان: شیرین فرودی، فروزان ایرجی

چکیده مقاله: سنت‌ها، فرهنگ‌ها و باورها در تمدن‌هاي بشري، همواره جز جدايي‌‌ناپذير زندگي انسان‌ها بوده است که از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته و در اين ميان اعداد نيز، به واسطه تاثيرگذاري خود بر آداب و سنن و زندگي جوامع، جايگاه ويژه‌اي داشته و از گذشته تاکنون و در اکثر ادوار تاريخ، رمز و راز آن‌ها براي همگان بسيار جذاب، قابل تامل و بحث‌‌برانگيز بوده است. در این مقاله سعی شده به بررسی مفهوم و معانی برخی اعداد مهم در ادیان مختلف پرداخته شود تا نشان دهیم که اعداد نه تنها بر علم بلکه بر باورهای انسان‌ها نیز تاثیر عمیقی گذاشته‌اند.

 

مهاجرت زرتشتیان

ارائه دهندگان:سهراب کیانی، هوتن گشتاسبی، هومان یزدان پرستان

چکیده مقاله: جمعیت قابل توجهی از زرتشتیان در هند زندگی می‌کنند که به پارسیان شهرت دارند. نیاکان این افراد قرن‌ها پیش از این گاهی گروهی و گاهی فردی از ایران به آن سرزمین کوچ کرده‌اند. موج حرکت این کوچ‌کنندگان در سده هشتم میلادی برجسته‌ترین نمود خود را یافت.

ایشان پس از نقراض حکومت ساسانیان و گسترش اسلام از زیستگاه خود ، ایران، راهی هند شدند. سپس پس گذشت زمانی طولانی زرتشتیان مناطق مختلف به دلایل گوناگون مانند پارسیان هند تصمیم به مهاجرت و کوچ کردن گرفتند. آنها در دوره‌ی پس از اسلام به مناطق مختلفی رفتند و حتی این مهاجرت ها در قرن ۲۱ میلادی نیز ادامه یافته‌است که می‌توان به مشکلات نظیر: مشغله کاری، فشار حکومت‌ها، تامین نیازها و… اشاره کرد که مهاجران زرتشتی را مجبور به انجام این کار نمود.

در زمان ساسانیان و اعراب بیشترین فشار به زرتشتیان وارد گردید و از سمت حکومت‌های مختلف مردمان زرتشتی مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند. بیشترین مهاجرت مردمان زرتشتی متعلق به پارسیان و آریایی ها است که در دوره‌ای به سمت کشور هند هجوم آوردند تا شاید بتوانند بخشی از مشکلات خود را در سرزمین پهناور و پرجمعیتِ هند از بین ببرند.

 

از گئومرته تا جمشید (بررسی پادشاهان پیشدادی شاهنامه در اوستا)

ارائه دهندگان:سپهر میزانیان، آرین تیمساری

چکیده مقاله: امروزه اغلب ایران شناسان و مورخان بزرگی که روی مساله تاریخ ایران کار می‌کنند این تاریخ را به دو دست پیش و پس از اسلام بخش بندی می‌کنند و دلیل این بخش بندی را این می دانند که اسلام یک جهش و یک اتفاق کاملا تازه بود و فرهنگ پیش از اسلام را قطع کرد. امروزه اما هستند کسانی که بر این باور هستند که این بخش بندی اشتباه است زیرا می گویند که اسلام توانایی قطع فرهنگ ایران باستان را نداشته است و بسیاری از اصول و عقاید و هنجار ها و اساطیر ایران باستان را در خود دارد. ما در این نوشتار می خواهیم تا نماد فرهنگ ایران باستان یعنی اوستا و متون پهلوی را در نماد فرهنگ ایران پس از اسلام یعنی شاهکار حکیم توس، شاه نامه ها شاهنامه فردوسی بازیابیم تا خط بطلانی باشیم بر بخش بندی اشتباه تاریخ این مرز و بوم.

 

گیاه هوم

ارائه دهندگان:پژمان مهرشاهی، مهرگان غیبی

چکیده مقاله: هوم(اوستایی:هوم/هیومه و سانسکریت :سوم/سومه)گیاه مقدس نزد ایرانیان و هندوان است. هوم در اوستا در دو غالب ظاهر می‌شود ،یکی گیاه هوم که افشره آن گونه‌ای آشامیدنی آیینی به نام پراهوم تهیه شده و در مراسم ستایش و نیایش (یزشن) استفاده می‌شود و دیگری نام ایزدی است که نماد و نگهدارنده گیاه هوم است و در اوستا بخشی از یسنه/ یسنا به نام هوم یشت را به خود اختصاص داده‌ است. هوم در شاهنامه فردوسی نیز نقش مردی بزرگ و پرهیزگاری است که در کوه به سر می‌برد.

 

آیین زرتشت

ارائه دهندگان:شایان برومند راد، شهنام فرهادیان

چکیده مقاله:  دین که به اشتباه از ریشه تازه خوانده می‌شود از ریشه پهلوی دنودینه گرفته شده است.که در کعنی می‌شود وجدان و شرف انسان است ولی اعراب این واژه را از ما گرفتند و جمع ادیان را ساختند و دیانت را نیز به آن افزودند. در واژه نامه پهلوی استاد بهرام فره وشی دین به معنی گسترده یعنی کیش و خصایص روحی و تشخیص معنوی وجدان و ندای درئنی انسانهاست. که یکی از قوای پنجگانه نیروی باطنی انسان می باشد. پس وجدان است که مستقل از عالم جسمانی فنا ناپذیر است و آن را آغاز و پایانی نیست از این رو در انسان را خداوند ودیعه گذاشته تا نیکی وبدی را تشخیص دهیم اگر انسان به ندای درونی خویش به نیکی عمل کند راه راست را دنبال کرده است و زرتشت بزرگ ترین و جاودانه ترین سخنش این است که راه راست را دنبال کرده است و زرتشت بزرگ ترین و جاودانه ترین سخنش این است که راه در جهان یکی است و آن هم راستی است.

 

سروش از دیرباز تاکنون

ارائه دهندگان: پگاه بزرگ چمی و مهسا دارابیان

چکیده مقاله: در اساطیر، گاهی از ایزدان به‌ عنوان الهام‌دهنده، پیک‌ها و واسطه‌هایی نام‌برده شده که خاستگاه شعر شاعران و سخن سخنوران به شمار می‌آیند.

ایزد سروش، یکی از آن ایزدانی است که در متون گذشته و امروزی با معانی متفاوتی همچون: فرمان‌برداری، دادستانی، پیام‌رسان، فرشتهی ندای وجدان، دانای غیب و روح مقدس، از آن نام‌برده شده؛ درحالی‌که ریشهی آن یعنی «سرو» به معنای شنیدن است.

بعدها در دین زرتشت او به‌عنوان نایب اهورامزدا بر روی زمین معرفی‌ شده است و اعتقاد بر این بوده که مسئول نگهبانی از آفریده ویژهی اهورامزدا، یعنی آدمی است؛ حتی در برخی متون نیز، به دلیل تقدس آن، از او به‌عنوان آخرین امشاسپند یاد شدهاست.

 

زرتشت پیامبری که باید از نو شناخت (اندیشه نیک ، گفتارنیک ، کردار نیک)

ارائه دهندگان: فریدون نجمی، اردشیر بهشاد

چکیده مقاله: اشوزرتشت کسی است که آیین خود را بر اصول انسانی و اخلاقی بنیان نهاده است و بزرگ‌ترين هدف اشوزرتشت از آموزش هاي ديني و اخلاقي، برانگيختن كردار نيك و پرورش انديشة پاك ميان مردم بوده است. مهم ترين اصول عملي و اخلاقي در دین اشوزرتشت، اصول سه گانه كردار نيك، پندار نيك و گفتار نيك است که در بند بند گات‌ها به صورت های مختلف و در ارتباط با زندگی انسان تکرار شده‌است. در این نوشتار سعی شده به این سه کلمه‌ی گهربار در گات‌ها پرداخته و ارتباط آن با زندگی و برخی از فروزه‌هایی اهورایی را در دین بررسی کنیم.

 

گفتنی است این دوره از همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره در روز های ۷، ۸ و ۹ شهریور ماه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *